Samarbetsprojektet Solelever delar erfarenheter

I samarbetsprojektet Solelever har högstadieelever från kommunerna Håbo, Sigtuna och Upplands-Bro fått arbeta med energifrågor med särskilt fokus på solenergi, ämnesintegrerat och kopplat till det lokala och globala. Nu delas alla erfarenheter i en rapport och flera olika filmer.

I projektet har högstadieklasser bland annat fått möjlighet att träffa sin kommuns hållbarhetsstrateg, fördjupa sig i olika energislag, experimentera med solceller och utforska lokala och globala möjligheter med solenergi. Att knyta undervisningen till de globala målen och samverka med aktörer utanför skolan har varit centralt i projektet.

I Håbo kommun har Gröna dalen-skolan och Potentia-skolan deltagit.

Ta del av ett smörgåsbord fyllt av inspiration och material

Nu delas erfarenheterna från projektet i en rapport och flera filmer. Det finns ett smörgåsbord av inspiration och material till undervisning om energi och klimat - och mer läsning kring hur samverkansprocessen gått till.

Rapport

Nu har vi samlat erfarenheterna från projektet i en kort rapport. Här hittar du inspiration, lärdomar och tips till skolarbeten och samverkansprocesser om energi, klimat och hållbar utveckling. Klicka här för att läsa rapporten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Filmer

Film 1:
I filmklippet nedan visas projektet i stora drag.

Film 2:

Hur kan tekniska innovationer bidra till hållbar utveckling? I projekt Solelever fick högstadieeleverna i uppdrag att klura ut solcellsdrivna konstruktioner som kan bidra till hållbar utveckling. Elevernas påhittiga uppfinningar blev bidrag i en innovationstävling, som var en av flera aktiviteter som genomfördes.

Se filmen nedan.

Film 3:
Fem tips till skolarbeten om energi, klimat och hållbar utveckling!
Se film nedan.

Det här är Solelever

Samarbetsprojektet Solelever har varit ett samarbete mellan kommunerna Håbo, Sigtuna och Upplands-Bro inom deras energi- och klimatrådgivning tillsammans med Naturskyddsföreningen under våren 2019 och läsåret 2019-2020.

Satsningens syfte har varit att skapa och testa ett koncept som kan bidra till att stärka elevers kunskaper kring energi och klimat med särskilt fokus på solenergi. Genom projektet får medverkande skolor även möjlighet att utveckla samarbete över ämnesgränser och med olika samhällsaktörer.

Klicka här för att läsa mer på Håbo kommuns webbplats

Klicka här för att läsa mer på Naturskyddsföreningens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig: Samhällsbyggnadsförvaltningen