Studenter genomför provtagning i Stora Ullfjärden 2021

Under 2021 kommer studenter från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU i Uppsala att genomföra vattenprover och sondmätningar i Stora Ullfjärden. Syftet är att undersöka vilka faktorer som styr när en massförekomst av cyanobakterier uppstår och hur den möjligen kan förutses, baserad på tillgänglig klimat- eller annan miljöövervakningsdata.

Provtagningen är en del av det större projektet DiCyano som finansieras via Vinnova och Formas. Detta syftar till att skapa en digital plattform för dricksvattenproducenter som tidigt ska kunna identifiera klimatrelaterad ökning av skadliga cyanobaktierier i vattnet.

I Stora Ullfjärden kan det periodvis förekommer höga halter av cyanobakterier, där vissa arter kan bilda gifter. Cyanobakterier kan finnas i sjöar, hav, jord och i symbios med växter. Det är bara vid massförekomst, blomning, i sjöar och hav man kan se cyanobakterier med blotta ögat.

Provtagning kommer ske två gånger per månad med start i mars och pågå till november 2021.

Mer om projektet DiCyano Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.