Årets Skräpplockardagar är här - var med du också

Nu är Skräpplockardagarna igång och pågår under perioden 26-30 april. Håbo kommun deltar varje år i Håll Sverige Rents kampanj mot nedskräpning. Runt om i landet plockar förskolor, skolor, föreningar, företag och privatpersoner skräp – både för att göra sin närmiljö lite finare och för att visa att nedskräpning inte är okej.

Plocka i din närmiljö eller ditt favoritområde

Skräpplockardagarna går ut på att alla som vill ger sig ut och plockar skräp – privatpersoner, förskolor, skolor, föreningar och företag.

Städningen sker på allmän mark, till exempel i ditt bostadsområde, längs med gång- och cykelvägar, i parker, på idrottsplatser och/eller i skogspartier.

Allt insamlat skräp kan:

• källsorteras i ditt fyrfackskärl om du bor i villa
  • källsorteras på någon av återvinningsstationerna
  • källsorteras på vår återvinningscentral i Västerskog

Observera att det inte är tillåtet att lämna osorterat avfall på återvinningsstationerna eller återvinningscentralen. Där ska allt sorteras i rätt behållare.

Utbildningsmaterial för skolor och förskolor

För skolor och förskolor finns många roliga aktiviteter och utbildningsmaterial med miljötema på Håll Sverige Rents webbplats.

Mer information på håbo.se och kommunens Facebooksida

Under den här veckan kommer vi publicera information, intervjuer och nyheter om skräpplockning. Informationen hittar du här på håbo.se och på kommunens Facebooksida.

Här kan du läsa mer om Skräpplockardagarna

Håbo kommuns Facebooksida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.