Utan bilen dealen - minskade de korta bilresorna med 83 procent

I tre månader, från 8 april till 23 juni, har två familjer i Håbo kommun att byta sina bilresor under milen mot cykel. Projektet Utan bilen dealen arrangeras av Energi- och klimatrådgivningen. Förutom testfamiljerna i Håbo kommun finns 18 andra testfamiljer från elva kommuner med i projektet. Under testperioden har deltagarna totalt minskat antalet korta bilresor med 83 procent, genom att byta ut 2 000 bilresor mot cykel.

Målet för den regionala energi- och klimatrådgivningen, som ligger bakom projektet, var att minska antalet korta bilresor med 75 procent.

Vi är mycket nöjda med resultatet. Varje familj har i genomsnitt avstått från 100 korta, helt onödiga, bilresor. Det bästa är att nästan alla medverkande hushåll säger att det gått lätt eller till och med mycket lätt att byta ut bilresorna mot elcykel. Jag hoppas att det kan inspirera fler att skippa de korta bilresorna. Att välja cykeln för resor under milen är något av det mest klimatsmarta du kan göra, säger Maria Fredlund, projektledare för kampanjen Utan bilen dealen.

Resultat från kampanjen

• Totalt har de 20 familjerna under projektets gång hoppat över
    2 000 korta bilresor.
  • Hushållen har minskat sina korta bilresor med 83 procent (målet var 75 procent).
  • Familjerna har gjort i genomsnitt 13 cykelresor per vecka. Totalt 130 cykelresor/familj för hela testperioden och totalt 2600 cykelresor för alla familjer.
  • Varje familj har cyklat i genomsnitt 520 km, vilket motsvarar en total siffra för alla familjer på 10 400 km (över 1000 mil, ner till Saharaöknen och tillbaka).
  • De vanligaste resorna som bytts ut är resor i samband med inköp, fritidsaktiviteter och till och från skola/förskola.
  • 90 procent av deltagarna är mycket positiva till att byta ut de korta bilresorna mot elcykel.
  • 70 procent tycker att det gått bättre än förväntat att byta ut bilresorna mot elcykel.
  • 90 procent tycker det har gått mycket lätt eller lätt att byta ut bilresorna mot elcykel.
  • 90 procent av hushållen uppger att de kommer cykla i större utsträckning efter testperioden.

Information om projektet

De kommuner som medverkar i projektet är: Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Håbo, Nacka, Nynäshamn, Salem, Stockholms stad, Sundbyberg, Sollentuna och Tyresö.

Mer information finns på https://energiradgivningen.se/utan-bilen-dealen/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Bakom projektet står Energi- och klimatrådgivningen i Stockholmsregionen, ett samarbete mellan 26 kommuner. Energi- och klimatrådgivningen ger invånare och företag tips och råd om hur de kan minska sin klimatpåverkan och energianvändning.

Utan bilen dealen finansieras av Tillväxtverket via den Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och är en del av projektet Fossilfritt 2030 – Stockholms län.

Tidigare artiklar på håbo.se om Utan bilen dealen