Ungas psykiska hälsa - temat för Håbos elfte Demokratidag

För elfte gången anordnar Håbo kommun en Demokratidag för Håbos ungdomar. Det är en dag för att diskutera aktuella samhällsfrågor som berör ungdomar. Demokratidagen 2019 anordnas på Lastberget tisdagen den 22 oktober och har temat Ungas psykiska hälsa – våga fråga!

Ett 60-tal ungdomar brukar delta i Demokratidagen, liksom representanter från samtliga partier som är representerade i kommunfullmäktige. Arrangemanget genomförs i samverkan mellan kommunens förvaltningar.

Ungas psykiska hälsa – Våga fråga!

• Inledning - kommunalråd Liselotte Grahn Elg
  • Hur mår unga i Håbo – folkhälsosamordnare Charlotta B Carlsson
  • Information om dagen och presentation av alla deltagare
  • Presentation av högstadie- och gymnasieskolornas elever om sitt elevinflytande arbete samt information av Ungdomsrådet om sin verksamhet
  • Inbjuden gäst från Hjärnkraft
  • Grupparbete

MrsHyper är gästföreläsare

Årets gästföreläsare är MrsHyper eller Jessica Stigsdotter Axberg som hon egentligen heter. MrsHyper grundade och är VD för MrsHyper. Hon började föreläsa 2010 och har skrivit böcker och medverkat i antologier i ämnet.

MrsHyper kommer att prata under rubriken "Det kommer inte att gå åt helvete bara för att du har levt i ett." Föreläsningen handlar om att även om man tror att det är kört så är det inte kört förrän det är kört.

Vågar du prata om psykisk ohälsa? Vad säger dina vänner, din familj? Vågar vi prata mer om psykisk ohälsa idag än vad som gjordes förr?

Vad händer efter Demokratidagen?

Kommunstyrelsens förvaltning sammanställer ett dokument utifrån ungdomarnas grupparbeten under dagen. Kommunstyrelsen, som är uppdragsgivare för Demokratidagen, tar sedan del av dokumentationen. Den publiceras även på Håbo.se och skickas till alla de skolor som deltog och till Ungdomsrådet.

Styrgruppen för ungdomsarbete kommer att utvärdera dagen tillsammans med Ungdomsrådet.

Sidansvarig: