Modersmålpriset Äikkäporkkana till elever som läser finska

Det finska modersmålspriset Äikkäporkkana delas ut för första gången på skolorna i Håbo kommun. Två av årets pristagare är Ellen Holmberg och Ella Holmberg på Gröna Dalenskolan.

I dagsläget läser ett trettiotal elever finska som modersmål på skolorna i Håbo kommun. Under veckorna 23-24 får de alla ta emot årets modersmålspris Äikkäporkkana.

Ellen Holmberg och Ella Holmberg berättar att de läser finska för att bevara språket och för att det är roligt. De tar tacksamt emot sina modersmålspris som i år delas ut i form av böcker.

Både Ellen och Ella kommer antingen att fortsätta läsa finska i höst eller byta till minoritetsspråket samiska, eftersom de har rätt att studera språken tack vare sina rötter.

Modersmålet har stor betydelse för identitet och självkänsla

Under ett Sverigefinskt samrådsmöte i Håbo kommun, hösten 2019, bestämdes det att alla elever som studerar finska skulle uppmuntras med ett modersmålpris. Kommunen eftersträvar att stötta barn och ungdomars språkutveckling, särskilt satsningar som stärker läsning. Äikkäporkkana är ett pris som stöds av Håbo kommuns finska förvaltningsområde.

Håbo kommun ordnar undervisning i finska i en obruten kedja från förskoleklass till gymnasium. Modersmålet har stor betydelse för elevens identitet och självkänsla. Förutom att stärka elevens kulturella identitet bidrar undervisning i nationella minoritetsspråk till språkrevitalisering. Det handlar om att återuppliva ett hotat språk och är viktigt eftersom de nationella minoritetsspråken är en del av det svenska kulturarvet.

Finskt förvaltningsområde

Från den 1 januari 2010 gäller en lag i Sverige som ska värna nationella minoriteter och minoritetsspråk. Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk stärker de nationella minoriteternas rättigheter och ska underlätta för dem att behålla och utveckla sin kultur och sitt språk. I samband med att lagen trädde i kraft blev Håbo kommun förvaltningsområde för finska språket. Som förvaltningsområde har kommunen ett särskilt ansvar för att värna om det finska språkets ställning.

Idag är 66 kommuner finska förvaltningsområden. I några av dessa kommuner uppmuntras elever att studera finska med hjälp av modersmålspriset Äikkäporkkana.

Sidansvarig: