Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
phone
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Lyssna på sidan Lyssna

Publiceringsdatum:

Konsulter i Håbo kommun bidrar till arbetsro

Satsning på långsiktigt ledarskap efter valet och konsulter i väntan på rekryteringar skapar ordning och reda i organisationen. Det är två av svaren på varför Håbo kommun har flera konsulter på ledande poster.

Idag har kommunledningsförvaltningen i Håbo kommun tillförordad kommundirektör, ekonomichef och kanslichef. Det innebär att de är inhyrda konsulter under en begränsad tid. Håbo kommun har fått frågor om varför man inte anställer dessa funktioner istället och blir det inte väldigt dyrt med konsulter?

Konsult under begränsad tid

En konsult är en inhyrd person under begränsad tid. Eftersom personen inte är anställd, betalar inte heller kommunen de avgifter och skatter som betalas för anställda personer. Kommunledningsförvaltningen har dessutom minskat antalet chefer vilket innebär minskade personalkostnader.

Kommunstyrelsen anställer kommundirektören

Det är kommunstyrelsen som anställer kommundirektören och i och med att det är val om mindre än ett år, finns en tillförordnad kommundirektör fram till valet. Därefter får den nya kommunstyrelsen anställa ny kommundirektör för att säkerställa ett långsiktigt ledarskap. Att anställa en ny kommundirektör nu, kan skapa oro hos medarbetarna. Rekryteringen börjar efter sommaren 2022.

Rekrytering av ny kanslichef pågår. Alla tre funktionerna ska bidra till lugn och ro i organisationen så att personalen kan fokusera på sina arbetsuppgifter och fortsätta med det påbörjade arbetsmiljöarbetet, säger Helene Zeland Bodin (C), kommunstyrelsens ordförande.

Sidansvarig:

 

Klicka för support
Stäng supportfönster