Carola Berglund är årets eldsjäl i Håbo 2022

En orange flamma och texten Håbo kommuns eldsjälspris

Carola Berglund får Håbo eldsjälspris 2022 för sitt ideella engagemang. Priset är på 10 000 kronor och delas ut på Håbo festdag.

Ideella krafter bidrar dagligen till det sociala kitt som är viktigt för vårt Håbo. Genom att instifta Eldsjälspriset vill vi i Kultur- och fritidsnämnden lyfta fram betydelsen av ideellt arbete och belöna en person som betytt extra mycket för oss Håbobor, säger Per Widén (C), ordförande kultur- och fritidsnämnden

Motiveringen till årets pris är:

”Carola har startat innebandylaget Bålsta FBC Mix för tjejer och killar med funktionsvariationer. I år firar föreningen tio år.

Carola anpassar träningar och matcher för ungdomarnas olika förutsättningar. Hon tränar laget i veckorna och åker på matcher på helgerna. Carola har fått flera ungdomar att vilja bli ledare och även varit en inspiration för andra ledare att fortsätta. Dessa ungdomar får med sig en kunskap i livet som Carola förmedlar.

Föreningslivet strävar efter att följa barnkonventionen och Carola visar hur en förening kan leva upp till det. När det blir allvar att hänga med i föreningslivet då kan barn och unga med funktionsnedsättningar hamna utanför och välja att hoppa av. Håbo kommun vill uppmuntra verksamhet där fler inkluderas. Alla som engagerar sig ideellt i föreningslivet är eldsjälar och Carola bidrar med ett dubbelt engagemang genom att hon skapar en mer inkluderande idrott.”

Mer om Håbo eldsjälspris

Håbo eldsjälspris instiftades 2022 för att uppmärksamma ideellt engagemang som har gynnat föreningslivet, kulturarvet eller friluftsmiljöerna i Håbo. Priset delas ut årligen.

Mer om Håbo eldsjälspris: habo.se/eldsjalspris

Sara Hallström, kulturchef Håbo kommun