Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
phone
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
 Lyssna

E-handel

Håbo kommun gör inköp, beställningar och tar emot fakturor elektroniskt. Det innebär att de företag och leverantörer som har ramavtal med kommunen ska ha möjlighet att ta emot en elektronisk order och skicka elektroniska fakturor. Håbo kommun erbjuder flera olika lösningar för detta till sina leverantörer.

Ett enkelt sätt är en anslutning där order skickas med e-postmeddelanden och kostnadsfri tillgång till en webbportal, där leverantören kan skapa en elektronisk faktura. Detta sätt tillhandahålls av kommunen och gör därmed att leverantören inte behöver investerar i något system.

Hjälper oss följa avtalen

E-handel resulterar i hög avtalstrohet då kommunens anställda lotsas att beställa från leverantörer som har ramavtal med kommunen. Alla dessa leverantörer är samlade i e-handelssystemet och det gör det lättare för beställarna att hitta rätt leverantör och rätt pris. Systemet ger också underlag för statistik över vad som inhandlas i kommunen och vilka inköpsbehov som finns. För leverantörernas och företagens del ger e-handelssystemet möjlighet till ett elektroniskt skyltfönster, där varor och tjänster kan visas upp på ett attraktivt sätt med bilder och bra sökord.

Vi arbetar med e-handel enligt standarden SFTI Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som Sveriges Kommuner och Regioner rekommenderar och vi ställer krav vid upphandlingar, på att leverantörer ska kunna använda denna standard.

Leverantörer utan avtal

I de fall kommunen handlar av en leverantör som vi inte har ramavtal med används elektronisk rekvisition. Denna skrivs ut av inköpande personal och tas med vid inköpstillfället.

Fördelarna med e-handel:

Fördelar är att Håbo kommun kan effektivisera inköpsprocessen på följande sätt:

  • Billigare inköp – kostnadsbesparingar i form av bättre priser på längre sikt, ökad ramavtalstrohet och ökad prismedvetenhet hos beställare.
  • Enklare inköp – tidsbesparingar genom en mer rationell hantering av beställningar och fakturor för snabbare hantering och färre fel.
  • Bättre inköp – förbättrad kvalitet och service i form av förbättrad intern styrning och kontroll, ökad rättssäkerhet, möjlighet till uppföljning, miljövinster med mera.

Leveransadresser och GLN-koder

Håbo kommun använder GLN-koder som standard. GLN står för Global Location Number och är en identifikationskod som fungerar som en leveransadress. Läs mer på Gs1.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig: Kommunledningsförvaltningen

Klicka för support
Stäng supportfönster