Ljudberättelser om Håbo

spöken, blixtar och avhuggna ben

Lyssna på ljudberättelser om platser i Håbo. Du kan lyssna hemma eller uppleva historierna på plats. Det finns berättelser om Håbos kulturarv och för den som vågar finns även spökhistorier. Ladda ner gratisappen Storyspot och börja lyssna!

Karta

Vill du se var våra berättelser utspelar sig? Nu finns en karta för nedladdning. Pdf, 798.8 kB, öppnas i nytt fönster. Du kan skriva ut den som ett komplement till appen.

Våra berättelser

Det finns tio spökhistorier som utgår från lokala myter och övernaturliga läskigheter. De utspelar sig på:

• Soldattorp nr. 48:
    När Anna Caisa gifter sig med Gustaf 1817 drömmer hon om en vacker och välstädad stuga och egen liten barnaskara. Men stugan är mörk och trång och snart börjar barnen födas, ett efter ett. Hur många kommer att överleva?
  • Fridegårdsmuseet:
    Jan Fridegård fattar bordsgrannarnas händer. Kommer han att kunna få kontakt med sin döda pappa? Jan hade en stark tro på livet efter detta, och kanske kan också du som befinner dig på museet, få kontakt med Jan?
  • Häggeby skolmuseum:
    Två månader senare ser Ida plötsligt något som rör sig uppe vid kyrkan. “Det kan väl ändå inte stämma” tänker hon och ryser. Luften står still när Ida smyger iväg från familjens gemensamma arbete med att bärga hö. Häftigt oväder drar in och blixten slår ner bara några meter ifrån henne. Ida svimmar. Blixten slår ner igen och träffar en ung man.
  • Bålsta Gästgiveri:
    Märkliga saker sker på gästgiveriet. Dörrar öppnas av sig själva, saker far över borden utan att någon rört dem och steg hörs utan att någon är där. Gästgiveriets städerska är på väg till ett av rummen för att städa efter nattens gäst. Hon tvekar i dörröppningen först, tänker på det gästen sa till receptionisten tidigare idag. Äh, spöken är bara trams, tänker hon för sig själv och går in. En tanke hon snart får ta tillbaka.
  • Flasta klosterruin:
    Ingen vet varför de valde att flytta hit. Nunnorna från Småland som på 1200-talet intog Flasta kyrka. Kanske kunde inte ens döden sätta stopp för deras strikta rutiner. Blir du en av dem som ser en gestalt i nunnedok skrida förbi i ruinen, eller hör en viskande bön?
  • Draget:
    "Nu är de här igen". I ögonvrån ser paret gråa gestalter som rör sig genom rummet och i huset hörs mystiska ljud. Flera grannar upplever också märkliga saker i sina hem. Vilka kan gestalterna vara och vad har egentligen hänt här?
  • Bålstas gamla station:
    Avkapade ben, förödande olyckor och oförklarliga dödsfall. Bålsta station har genom historien drabbats av ovanligt många tragedier. Besökare kan dessutom uppleva märkliga vinddrag, skuggor och ljud.
  • Bagarbovägen:
    Allt runt omkring blir tyst och snart letar sig en hjärtskärande gråt upp ur det höga gräset. Kanske ett spädbarn i behov av hjälp - eller inre frid. Vad hände egentligen på Bagarbovägen en midsommarnatt för 30 år sedan?
  • Skokloster slott:
    Vem är gestalten med avhugget huvud som syns på ett fotografi från 2019? Och varför undviker vissa guider den gröna sängkammaren? På Skokloster slott går historia och övernaturliga händelser hand i hand.
  • Segersta gård:
    En man hittas hängd i ett träd. Vem han är eller hur länge han hängt där vet ingen. Ingen kan heller förklara hur två pojkar plötsligt drunknar - eller är Näcken skyldig. Hör berättelsen om tragiska och mystiska dödsfall som under årens lopp inträffat runt Segersta gård.

Det finns fyra berättelser om Håbos kulturarv. De utspelar sig på/vid:

• Resan till Birka över Draget:
    Joar är nästan vuxen, åtta år, och ska äntligen få följa med till Birka för att sälja skinn. Det är år 956 och de enda riktiga vägarna är de över vattnet. Men hur ska Joar och hans sällskap göra med båten när de kommer hit, och det ligger ett stycke land i vägen för att de ska komma ut till vattenvägen igen?
  • Stenhuggartorp:
    Hans händer är blodiga, ryggen krökt. Men trots att det egentligen är vilodag tvingas stenhuggaren Jonas Erikson fortsätta. Kalkstensgolvet i den grevliga sviten måste bli klart. Vem vet vad som händer annars.
  • Grindtorp:
    Jobbet kommer som en skänk från ovan. År 1849 tar den tidigare armésoldaten Magnus Stark över uppdraget som kyrkvaktare vid Skokloster kyrka. Hör berättelsen om familjens liv i Grindtorp och om kyrkans långa historia. Visste du att den från början tillhörde ett nunnekloster?
  • Sjustastenen:
    Löftet om att återvända bryts. I sorg reser Sigrid och hennes svärmor Runa en ståtlig sten till minnet av fyra bröder som aldrig kommer hem till Uppland. Vart var de på väg och vad hände med deras kroppar?
Pratbubbla med texten Storyspot

Så här lyssnar du i Storyspot

Ladda ner appen Storyspot. Den hittar du där appar finns. Tillåt appen att använda telefonens gps. Sök sedan efter platserna på kartan eller skriv ”Håbo” i sökrutan.

Storyspot är en digital tjänst där användarna kan dela med sig av och lyssna på ljudberättelser kopplade till platser. Du hittar berättelserna via en karta i appen. Det går också att söka på ämnen, taggar, språk och vem som har skapat dem.

Sidansvarig: Kommunledningsförvaltningen