Daniel – Tips till dig som ska söka till gymnasiet

Daniel Chehade studerade tre år på teknikprogrammet med inriktning teknikdesign på Fridegårdsgymnasiet. Här berättar han mer om teknikprogrammet och delar med sig av sina tips till alla som ska söka till gymnasiet.

Hej Daniel!
Varför valde du att söka till teknikprogrammet?

Redan som liten var jag intresserad av teknik och ville förstå hur saker och ting fungerade. Hur är den byggd? Varför gör den så? Jag hade många frågor och det har jag fortfarande. Att klura ut egna lösningar på problem är också något som jag gillar. Därför var teknikprogrammet det naturliga valet för mig.

Kan du berätta lite om teknikprogrammet och hur ni arbetar?

I kursen konstruktion arbetar vi med att utveckla olika saker. Ett exempel är när vi tog en simpel bräda som vi gjorde olika kopplingar till. Sedan vidareutvecklade vi konstruktionen och gjorde den mer avancerad. Förra året var det en grupp som byggde om en gammal trasig gokart så att den blev eldriven. Fantasin är det enda som sätter stopp! Vi lär oss också om kretsar och bygger på vår teknikkunskap under de tre åren som vi går på gymnasiet. Jag ser fram emot gymnasiearbetet som vi ska göra. Det är ett teknikprojekt som pågår hela sista året.

Vad är det roligaste ni har gjort?

I ettan byggde vi en lådbil som drevs av en råttfälla! Det var något av det roligaste jag gjort. Vi fick klura ut egna lösningar och det fanns tusen olika sätt att göra det på. När alla klassens lådbilar var klara tävlade vi om vilken lådbil som fungerade bäst och kom längst. Min grupp kom 2a!

Vad är det bästa med Fridegårdsgymnasiet?

Engagemanget från alla lärare och personalen. Det känns som att man kan prata med lärarna i timmar och att vi delar ett intresse.

Är det någon skillnad att gå på att gå i gymnasiet i jämförelse med 9an?

Ja definitivt. Tempot är mycket högre på gymnasiet och jag upplever att tiden går mycket snabbare. Saker kan vara svåra ibland men det är också mycket roligare just på grund av detta! Det gäller att hänga med redan från början och våga be om hjälp.

Här är Daniels tips till dig som ska söka till gymnasiet!

• Tänk på att det är din utbildning och ditt val, inte någon annans. Välj inte som dina kompisar väljer. Det leder ofta till att många byter program efter en stund och det kan du förlora på.

• Välj efter vad du tycker är roligt. Då kommer du längst. Du kommer inte att tröttna och motivationen kommer att finnas kvar.

• Om det är något du inte förstår - våga fråga! Lärarna finns där för dig och vill hjälpa dig att förstå.

Vill du veta mer om Fridegårdsgymnasiet?
Här kan du läsa mer om skolan.

Vill du besöka oss?
Här kan du läsa mer om Öppet hus.