Elever berättar – Vi har lärt oss hur saker hänger ihop

I kursen grafisk kommunikation på gymnasiet lär sig eleverna att anpassa bildspråk till olika målgrupper, att använda olika program och hur man går från en idé till en färdig produkt. Arbetet har bland annat handlat om att producera montrar som eleverna använder när de ställer ut sina UF-företag på mässor.

Allan Nieminen som är lärare i grafisk kommunikation säger,
– I den här kursen har eleverna gjort logotyper, grafiska profiler och montrar till sina UF-företag. I första steget fick eleverna släppa loss sin kreativitet, komma med idéer och göra monterskisser för hand. Sedan arbetade de fram produkter utifrån allt de lärt sig om grafisk kommunikation, och använde program som Sketch up, Illustration och Photoshop. De färdiga montrarna ska användas för att ställa ut företagen på mässor.

Eleverna berättar om sitt arbete

Eleverna har lagt ner mycket tid och arbete på sina montrar, som började med en skiss och slutade med en färdig produkt. Så här säger de själva om sitt arbete,

Jag har lärt mig mycket om programmen Sketch up, Illustrator och Photoshop. Nu kan jag arbeta med dem på egen hand.

Vi har lärt oss hur saker hänger ihop: färgpsykologi, typsnitt, ett tydligt budskap och känsla. Det är inte en slump att vissa företag gör det bra.
Det ligger hårt arbete bakom.

När vi gjorde vår monter så ville vi skapa en upplevelse för besökaren.
Vi jobbade så klart med utseendet, men också med lukt och smak. På UF-mässan så serverade vi kaffe och malde kaffebönor i montern.

Det känns motiverande när vi får arbeta med egna projekt i olika kurser. Det känns roligt och man tänker inte på att det faktiskt är skolarbete.

Här kan du se bilder på elevernas färdiga montrar när de ställde ut på mäsan
- Ungt Företagande.

Sidansvarig: Barn- och utbildningsförvaltningen