Åsa Sociologi utmanar eleverna

Åsa Tinnerholm är utbildad gymnasielärare och undervisar dagligen i samhällskunskap, sociologi och religion på Fridegårdsgymnasiet. Genom åren har hon samlat på sig goda kunskaper inom jämställdhet och kvinnofridsrelaterade frågor. Nu ska hon delta på Sociologidagarna på Uppsala universitet och hålla anförande i frågan - Hur får vi in kvinnorna i vår undervisning?

Hon berättar:
– Det ska bli spännande att var med på Sociologidagarna. Jag kommer att lyfta frågan - Hur får vi in fler kvinnliga forskare i kurslitteraturen? Frånvaron av kvinnliga sociologiska forskare är tydlig. Trots att det funnits erkända kvinnliga forskare genom tiderna fick de inte samma möjligheter som de manliga. De forskare som valdes ut att utgöra kanon som sociologins grundare är ett fåtal män. De är utplockade att vara med i våra läromedel idag.

Eleverna utmanas och får reflektera

För några år sedan bestämde Åsa att bygga på sin tidigare masterexamen med en gymnasielärarexamen. Idag undervisar hon elever på gymnasiet och trivs med sitt jobb.
– Jag älskar mina ämnen, men sociologi är något extra. Eleverna utmanas och får reflektera runt samhällets strukturer och uppbyggnad. Det är väldigt givande att undervisa och vara delaktig i deras lärandeprocess. Jag trivs med utmanande arbetsuppgifter i en miljö där det är högt i tak med ett gott skratt till kaffet. Det är det på Fridegårdsgymnasiet.

Vad är sociologi?

Sociologi, läran eller vetenskapen om samhället har ”det sociala” som särskilt studieobjekt. Ämnets utgångspunkt är att mänskligt handlande och tänkande inte bara kan förstås som naturgivet, eller som resultatet av individuellt självbestämmande, utan att människan också är en socialt bestämd varelse. Skillnader mellan individer, grupper och samhällen är orsakade av historiskt nedärvda skillnader vad gäller sociala förhållanden, organisationsformer, regler, sedvänjor, normer och värden.

Läs om Sociologidagarna 16-18 mars på Sociologiska institutionens webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.