Skolcaféet - En viktig mötesplats för elever och personal

Fridegårdsgymnasiets skolcafé är en uppskattad och viktig mötesplats för både elever och personal. Det har blivit en ”social hubb” som öppnar för spontana samtal och samarbeten mellan vuxna och unga vuxna på gymnasiet.

Det bubblar av liv och rörelse i caféet. Här pustar elever ut som precis skrivit klart ett prov. Andra tar en kopp kaffe och pluggar tillsammans. Några elever riggar på scenen.
– Jag brukar gå hit med mina klasskompisar mellan lektionerna. Det känns som en naturlig plats där många träffas. Vi tar en kopp te och en macka för att fylla på med energi. Man känner sig alltid välkommen här, säger en av eleverna.

”Det kommer ofta bra saker ur spontana samtal”

Personalen besöker också gärna caféet. Några pausar sitt arbete en stund för att sätta sig ner med kollegor och prata. Felix som är lärare och programutvecklare på samhällsvetenskapsprogrammet är en av dem. Han gick själv på Fridegårdsgymnasiet en gång i tiden.

– Lärare behöver en viss mängd kaffe i kroppen för att fungera optimalt, tror jag. Ett cafébesök blir en paus från undervisningen och övrigt arbete. Jag uppskattar de spontana samtalen med kollegor och elever som jag har här. Det kommer ofta bra saker ur de samtalen. Jag tror det betyder mycket för många.

Rektor Helena instämmer.
– Caféet har blivit en populär plats där man blir en del av ett sammanhang och ett nätverk, en social hubb. Elever fikar, studerar, umgås, håller uppträdanden, gymnasiesärskolan arbetstränar, personal och elever träffas och pratar. Det ger en känsla av gemenskap och trygghet. Jag är övertygad om att det gynnar skolkulturen.