På gymnasiet får alla möjlighet att skina

Bild: Håbo kommun

Den 24 maj hölls eventet ”Allas rätt att skina” på Fridegårdsgymnasiet. Den här dagen fick eleverna möjlighet att dela med sig av sina styrkor.

Från scenen i skolcaféet hördes vackra toner. Elever bjöd på uppträdanden, bland annat opera, piano, gitarr, bas, trummor och sång. En öppen bildlektion hölls för alla som tycker om att vara kreativa, skapa och måla. Många passade också på att sätta sin personliga prägel på den omålade tavlan i gymnasiets entré.

Helen Carlsson

I butiken "Våga växa" delade de ut hembakta muffins och sålde varor som eleverna själva tillverkat.

Helen Carlsson, som är programutvecklare på anpassade gymnasieskolan berättar:
– 24 maj förra året besökte några av oss Avicii Arena och såg på Glada Hudik-teaterns catwalk. Det var en manifestation för alla människors rätt att skina. Tusentals elever fick se catwalken live och lyssna på inspirerade tal. Det var så inspirerande och vi kände en sådan härlig gemenskap. Tanken med att hålla eventet på gymnasiet är att skapa förutsättningar för allas rätt att skina även här. Alla som vill visa upp sina styrkor är välkomna att göra det. Det är första gången som vi genomför eventet. Vi hoppas att det kan växa och förbli en speciell dag framöver.