Ansöka till anpassad gymnasieskola

Du ansöker till anpassad gymnasieskola (tidigare gymnasiesärskola) på gymnasieantagningens webbplats.

Till gymnasieantagningens webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vårdnadshavare måste skriva under en bilaga

I samband med ansökan skriver elevens tidigare skola en pedagogisk bedömning av eleven som skickas in tillsammans med ansökan (Bilaga 13). Bilagan ska skrivas under av sökande och vårdnadshavare. Bilagan skickas in av ansvarig studie- och yrkesvägledare. Du hittar bilagan här till höger.

Beslut om mottagande

I skollagen anges att det är hemkommunen som fattar beslut om mottagande till anpassad gymnasieskola, oavsett om eleven ska gå i hemkommunen eller inte. Beslutet baseras på gjorda utredningar och ska säkerställa att ingen elev tas emot som inte tillhör målgruppen.