Slottsskolan och Slottsbackens förskola ökar sitt samarbete

Jessica Grym (th) och Emma Wranding (tv)

Kommunens förskola och grundskola i Skokloster ökar nu sitt samarbete kring barn och elever. Ambitionen är att hitta samarbetsytor och införa nya framgångsrika arbetssätt tillsammans.
– Vi vill stärka bron mellan förskolan och skolan och hittar nya vägar för att lyckas, säger Jessica Grym, rektor på Slottskolan.

Jessica Grym, rektor på Slottsskolan och Emma Wranding, tf. rektor på Slottsbacken förskola vill skapa tätare samarbeten mellan förskolan och skolan. De är redan igång med arbetet.
Jessica Grym säger:
– Idag träffas vi för att se på möjligheter att utveckla vår rutin för övergångar från förskolan till skolan. Vi vill att barnen ska känna sig trygga inför skolstarten. Vi måste förbereda barnen på att det kommer bli en förändring och göra övergången så bra som möjligt för dem. Vad behöver barnen känna till och förberedas på? Hur kan förskolan och skolan kroka arm när det gäller barnens läs- och skrivträning? Allt det här kommer vi att se närmare på tillsammans.

Stärker bron mellan förskolan och skolan

Emma Wranding som är tf. rektor på Slottsbacken förskola tycker det är spännande att lära känna grundskolans verksamhet bättre. Tanken är att verksamheterna ska träffas löpande för att hitta gemensamma lösningar.

– Genom att förskolan och grundskolan samarbetar får vi syn på gemensamma utmaningar och samarbetsytor. Då kan vi också hitta nya vägar och utveckla arbetet. Det gäller framförallt det förberedande och främjande arbetet kring barnen. Det känns positivt att relationen mellan förskolan och skolan stärks, säger hon.

Sidansvarig: Barn- och utbildningsförvaltningen