Barn och äldre brevväxlar

Barn på Annehills förskola har fått nya brevvänner.

I februari berättade vi om barn på Annehills förskola som skrev brev till våra äldre. På alla hjärtans dag överlämnade de ett brev till Västerhagsvägens äldreboende. Nu har de fått svar.

– Barnen och pedagogerna på avdelningarna Humlan och Grodan har pratat om vad ett äldreboende är, och hur glad man blir när man får brev. I brevet som barnen skickade fanns det hjärtan som de hade målat och klippt ut. De frågade också vad de äldre tycker om att göra tillsammans, säger rektor Malin Bjäreklint.

De äldre svarar

I april kom det efterlängtade svaret. De äldre tackar så mycket för hälsningen och frågar om barnen kanske vill komma på besök för att fika. Fortsättning följer.

Brevskrivandet är en del av projektet ”TILLSAMMANS”

Arbetet på förskolan är kopplat till boken ”Tänk om alla” av Grethe Rottböll.
– När pedagogerna läser högt för barnen och de samtalar om böckerna så ökar barnens ordförråd. Målet är att barnen ska få utvecklas och känna sig som läsande individer, säger rektor Malin Bjäreklint.