Grundsärskolan och gymnasiesärskolan byter namn till anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola

1 juli 2022 beslutade riksdagen att grundsärskolan och gymnasiesärskolan ska byta namn till anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola. Namnbytet börjar gälla den 2 juli 2023.

– Det här namnbytet har vi väntat på. Äntligen händer det, säger Helena Anderstedt som är rektor på Fridegårdsgymnasiet.

Förslaget om namnbyte kom ursprungligen som medborgarförslag från elever. De upplevde att det gamla namnet särskola gav en känsla av utanförskap.

– Det är dags att låta språket i lagstiftningen följa med sin tid. Namnbytet är efterlängtat bland många elever, sa skolminister Lina Axelsson Kihlblom i ett tidigare uttalande.

För elever med intellektuell funktionsnedsättning finns anpassad grundskola (tidigare grundsärskolan) och anpassad gymnasieskola (tidigare gymnasiesärskolan) som alternativ till grundskolan och gymnasiet.
Utbildningen ska bidra till utveckling, social gemenskap och ge en god grund för ett aktivt deltagande i samhället.