Barnboksmotiv av Millis Sarri skapar lekfull tunnel i Bålsta

Knöl & Bök står framför tunneln under centrumleden

En gångtunnel i Bålsta centrum ska få motiv från barnböckerna om Knöl & Bök som Millis Sarri har illustrerat. Det blir den första gångtunneln i Håbo som gestaltas.

Jag vill skapa en välkomnande och trygg tunnel för barn. Med fantasi och fakta som väcker nyfikenhet är utgångspunkten i språkandet med barn och en uppmuntran till lek och rörelse längs vägen, säger Millis Sarri.

Konsten kommer att tryckas på emalj och monteras på väggarna i gångtunneln under Centrumleden i höst. Emaljväggar har lång hållbarhet till skillnad från konst som målas direkt på väggen.

Konst i otrygga miljöer kan vara trygghetsskapande. Barnboksmotiv kan ge ytterligare en lugnande effekt.

Bilderböckerna om syskonen Knöl & Bök är skapade av Bålstaborna Tina Engström och Millis Sarri. Till tunneln har Sarri skapat nya motiv med karaktärerna.

För mig är det viktigt att det jag illustrerar och skriver innehåller humor, fantasi och väcker läslust hos såväl stora som små. Jag försöker alltid ha barnperspektivet med mig i mitt skapande. Jag älskar att med mina bilder fånga karaktärerna och få dem levande med känslor och uttryck. Mitt formspråk är färgglatt, tydligt, busigt och inkluderande.

Mer om Millis Sarri

Millis Sarri är bilderboksskapare, illustratör och författare som bott i Bålsta i snart 20 år. Sarri har illustrerat många bilderböcker och bland annat skapat den populära barnboksserien om Super-Charlie tillsammans med deckarförfattaren Camilla Läckberg. Hon har också skrivit och illustrerat fem egna bilderböcker.

Millis Sarris nya bilderbok Godnatt min skatt, kommer ut i juli 2022.

Sara Hallström, kulturchef Håbo kommun
E-post: sara.hallstrom@habo.se

Millis Sarri, bilderboksskapare, illustratör och författare
E-post: millis@sarri.se